Kultainen 60-luku – mykistävä vuosikymmen

1960-lukua voi hyvin perustein väittää kiihkeimmäksi vuosikymmeneksi auton kehityksessä. Tekniikka ja muotoilu etenivät korskein harppauksin, eikä alaa hillitsevä energiavarojen rajallisuus vielä ollut iskostunut ihmisten tietoisuuteen. Jokainen uusi malli oli entistä tehokkaampi, nopeampi, upeampi tai omaperäisempi. Tuo kaikki tulee varsin vahvasti esiin Classic Motorshow´n tämänvuotisella teemaosastolla.

Klassikkoajoneuvojen harrastajien mielenkiinto jakautuu luonnollisesti eri vuosikymmenille, mutta ehkä kaikkein yleisimmin hellitty ajanjakso sittenkin on juuri 60-luku. Jopa sen jälkeen syntyneet nostalgikot suuntaavat monesti huomionsa juuri tuohon aikaan. Autojen kirjo kotimaisessa liikennemaisemassa rikastui aivan ratkaisevasti vuodesta 1962 alkaen, kun ne vapautuivat tuontisäännöstelystä. Mallit olivat hyvin erityyppisiä ja niissä käytettiin varsin erilaisia teknisiä ratkaisuja.

Esimerkiksi Austin tai Morris Minin kaltaista autoa ei aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan. Poikittain eteen sijoitetun moottorin ja kulmiin työnnettyjen pienten pyörien ansiosta uskomattoman niukkoihin ulkomittoihin saatiin mahtumaan hämmästyttävät sisätilat. Etuvetoon sitoutui moni muukin valmistaja, mutta silti takamoottoristenkin autojen suosio jatkui koko vuosikymmenen ajan. Siitä esimerkeiksi käyvät vaikkapa Fiat 600, Renault R8, Simca 1000 tai kaikki VW-mallit.

Muotoilussa virtaus vei eri suuntiin Euroopassa ja Amerikassa. Siinä missä amerikkalaiset autot 50-luvun siivekkyyden jälkeen kehittyivät hillitympään suuntaan, muuttui useiden eurooppalaisten tyyli 60-luvun alun suoraviivaisesta trapetsilinjasta suosimaan lennokkaampaa, nousevaa vyötärölinjaa korostavaa “kokispullo”-muotoa, joka valtasi alaa mm. GM:n mallistossa.

Neuvostoliittolaiset automerkit saivat lujan otteen Suomen markkinoista jo tuontisäännöstelyn aikana, mutta 60-luvulla kakkua jakamaan rynnivät myös japanilaiset valmistajat. Tavallaan vastapainona näille saatiin meille myös entistä voimakkaammin yksilöllisyyttä korostavia malleja kuten Ford Mustang. Leimallista vuosikymmenelle on, että todella laajallekin asiakaskunnalle suunnatussa autossa saattoi ilmetä sen tyyppistä yksilöllisyyttä kuin Ford Anglian “väärinpäin” kallistettu takaikkuna.

Mielenkiintoisen läpileikkauksen 60-luvun kehitykseen antaa autotoimittajien vuodesta 1964 alkaen valitsemien Vuoden Autojen kavalkadi. Rover 2000, Austin 1800, Renault R16, Fiat 124, NSU Ro80 ja Peugeot 504 ovat kaikki nähtävissä Classic Motorshow´n teemaosastolla, jonne kaikkiaan saadaan mahtumaan yli 40 automallia.

Kaksipyöräisiäkään ei tietenkään unohdeta. Teemaosastolla esitellään kattava tarjonta tänne tuotua kalustoa pyrkien erityisesti huomioimaan, että valmistusmaat ovat siinä tasapuolisesti edustettuina. Joukkoon mahtuu skoottereita ja 60-luvulla hyvin merkittävään asemaan nousseita mopoja.

Scroll to Top