Lahden Messukeskuksessa 7. ja 8. toukokuuta järjestettävä Classic Motorshow pyrkii tapansa mukaan tuomaan näytteille moottoriajoneuvohistoriaa mahdollisimman monitahoisesti. Tuota päämäärää palvelevat kohdalle osuvat merkkivuodet tällä kertaa aivan erityisen hyvin.
Varsin hauskasti sattuu niin, että samalla kun Porsche muistelee 60-vuotista läsnäoloaan Suomen markkinoilla, juhlii Lada 40-vuotistaivaltaan täällä. Vähän samanhenkinen pari löytyy myös automalleista, jotka tänä vuonna kohtaavat puolen vuosisadan virstanpylvään. 50 vuotta sitten näkivät päivänvalon niin korskea Jaguar E-type kuin myös nerokkaan minimalistinen Renault 4, eli ”Tipparellu”.
Jaguar E-type esiteltiin yleisölle Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1961. Se oli nopein tuotantoauto, mitä koskaan oli nähty. Kaikkein suurimman vaikutuksen teki silti E-typen tuolloin futuristinen, mutta ajattoman klassiseksi osoittautunut muotoilu. Kotimainen Jaguar-harrastajien kerho juhlistaa tapahtumaa osastolla, joka somistetaan ajan henkeen aina 60-luvun näyttelyille tyypillisten mallityttöjen asusteita myöten. Osastolle tuodaan kaikkiaan kuusi E-typeä, jotka kattavat mallin kaikki pääversiot.
Renault 4 ei välttämättä ollut samanlainen katseenvangitsija kuin Jaguar E-type, mutta se vaikutti miljooniin ihmisiin vielä henkilökohtaisemmalla tasolla. ”Tipparellua” pidettiin aluksi pienenä farmariautona, mutta ajan saatossa se on alettu nähdä enemmänkin myöhempien aikojen ”hatchback”-mallien edelläkävijänä. Harvoin tullaan muistaneeksi, että se myös oli ensimmäinen etuvetoinen Renault. Club Renault de Finlanden osastolla on esillä eri versioita ”Tipparellun” yli kolmikymmenvuotiselta tuotantokaudelta, mukaan lukien meillä harvinainen ”Plein Air” avomalli.
Porschelle on 60 vuoden mittaan karttunut vankempia kiinnekohtia Suomeen kuin äkkiseltään osaa ajatellakaan. Valmistettiinhan täällä sekä Boxsteria että Caymania ja sen lisäksi kotimainen Racing Team AAW näytteli kohtalaisen merkittävää roolia saksalaismerkin kisahistoriassa. Porsche Club Finlandin ja merkin nykyisen maahantuojan Oy AutoCarrera Ab:n yhteisellä osastolla muistetaan kaikkea tätä ja esillä on myös yksi ensimmäisistä tänne vuonna 1951 saaduista 356-malleista. Traagisen tarinan omaava yksilö on vasta äskettäin entisöity.
Ladan maahantuonti Suomeen käynnistyi sen valmistuksen alkamista seuranneena vuonna 1971 ja myöhemmin Samarakin ehti kuulua Uudenkaupungin autotehtaan tuotevalikoimaan. Lada Kerhon osastolla korostetaan nimenomaan merkin Suomi-historiaa. Näytteille tuodaan Uudessakaupungissa tehty Euro Samara sekä useampia vanhempia tuontimalleja, joiden varustetaso jossain määrin poikkesi Neuvostoliiton kotimarkkinoille tarkoitetuista versioista.