Englantilainen autoteollisuus kukoisti toisen maailman sodan jälkeen. Teollisuuslaitokset konvertoivat sotatuotantonsa siviilituotteisiin, kuten autoihin. Useimmat näistä automerkeistä katosivat melko nopeasti. Eräs ylväimmistä autoista oli Armstrong Siddeley Sapphire. Se oli asemoitu kilpailemaan Rolls Roycen ja Jaguarin kanssa. Armstrong Siddeley Sapphire oli tuotannossa vuodet 1952-1960. Autoja valmistui 10 084 autoa.
Hieman yllättäen Suomeen on tuotu kohtalaisen useita Armstrong Siddeley Sapphireita verrattuna maan onnettoman pieneen henkilöautokantaan.. Pieni Oy Importer Ab sai edustuksen henkilökohtaisten suhteiden kautta, koska omistaja tunsi Armstrongin luotettavana lentokonemoottorina. Vuoden 1953 aikana niitä tuotiin lähes 100 kappaletta. Sapphire katosi liikenteestä melko nopeasti, koska se menetti arvonsa ja kiinnostuksensa osittain mallin vanhentumisen ja osittain epäluotettavan maineensa takia.
Armtrong Siddeley Sapphiren esikoisuuksia sähköinen esivalintavaihteisto, joka tunnetaan ehkä paremmin linja-autoista valmistajansa Wilsonin nimellä. vaikka Sapphire on teollinen tuote, siinä on ollut selvä käsityön jälki jo uutena. Auto oli päässyt melko happamaan kuntoon ennen nykyisen entisöinnin aloittamista. Entisöinti on kestänyt useita vuosia. Auto on tuotu ajamalla näyttelyyn.
Mobiliassa entisöity yksilö on tuotu uutena Suomeen. Auto on lähetetty 7.9.1953 ja saapunut 23.9.1953. Auton tilaaja on ollut Veljekset Kulmala Oy. Armstrong Siddeley Owners Clubin tiedoston mukaan auto oli tilattu Yhdysvaltoihin, mutta toimitettu siis Suomeen. Auto on yksityisessä omistuksessa.