Harrasteajoneuvojen vuotuinen suurkatselmus Classic Motorshow lähestyy kovaa vauhtia. Tapahtuma järjestetään Lahden Messukeskuksessa 5.-6. toukokuuta. Näyttely on tunnettu monipuolisesta ajoneuvotarjonnasta. Tänäkin vuonna esillä on moottoriajoneuvoja laidasta laitaan, mm. autoja, traktoreita, veneitä, mopoja, moottorikelkkoja sekä tietenkin myös paljon moottoripyöriä. Onhan moottoripyörä ollut merkittävä kulkuneuvo Suomessa autojen ja työkoneiden rinnalla.
Classic Motorshow´ssa on totuttu näkemään isoja pyöräkavalkadeja yhteisen teeman alla. Niin tänäkin vuonna, kun VMPK (Veteraanimoottoripyöräklubi ry) on valinnut teemakseen italialaiset moottoripyörät, joita näyttelyyn on luvassa parisenkymmentä. Kalusto on etupäässä 1960- ja 70-luvuilta ja siihen mahtuvat lähes kaikki maineikkaimmat italomerkit, kuten Aermacchi, Benelli, Ducati, Gilera, Laverda, Morbidelli, Morini, Moto Guzzi ja MV Agusta. VMPK Kilvanajokerho noudattelee niin ikään italialaisteemaa ja tuo näytteille kolme Saapasmaassa valmistettua kilpapyörää.
VMPK:n 20-vuotias jäsenjärjestö Japsistarat puolestaan juhlii oman merkkivuotensa lisäksi “Jytä-Jammua”, eli Yamaha XS 650:tä. “Siitä on nyt 40 vuotta, kun ensimmäiset Jytä-Jammut rekisteröitiin ja myytiin Suomessa”, vahvistaa mallin auktoriteetti Pentti Danbom. Japsistarojen osastolla tulee olemaan monia eri versioita Jytä-Jammusta. “Tulossa on muun muassa museo-XS2, 1981-mallinen Special 650, pari vuotta vanhempi Flat Track ja jotain chopper-versiotakin ollaan tuomassa”, paljastaa Danbom. Japsistarat muistaa myös Jarno Saarisen Yamahalla saavuttamaa maailmanmestaruutta 40 vuoden takaa.
Yhtään Classic Motorshow´ta ei ole taidettu järjestää ilman, että halleista löytyisi vähintään yksi Jawa, ja tälläkin kertaa sellainen on luvassa ainakin Classic Enduron osastolle, jonne toki mahtuu muitakin 60- ja 70-lukujen pyöriä. Aivan vieressä, Classic Motocross Finlandin osastolla pitäisi olla ihasteltavana toinen tsekki, CZ:n crossimalli vuosikertaa 1969 sekä tosi nätti, alkuperäiskuntoonsa saatettu Maico ja lisäksi harvinaisella Biggelaarin rakentamalla moottorilla varustettu sivari-Yamaha.
Kaksipyöräisiä löytyy muiltakin kuin niihin erikoistuneiden kerhojen osastoilta. VMPK:n välityksellä on vakuutusyhtiö Tapiolan osastolle tulossa järeä 1000-kuutioinen Vincent vuodelta 1951. Kyseessä on ensimmäinen tuotantopyörä, jolle koskaan on mitattu yli 200 km/t huippunopeus.
Tämän tyyppisessä tapahtumassa useat näytteilleasettajat puntaroivat paikalle tuomaansa kalustoa aivan kalkkiviivoille saakka ja siksi kaikkien osastojen tarjonta ei ole tiedossa ennen kuin vasta viime tingassa. Siinä on myös osa Classic Motorshow´n viehätyksestä: paikan päällä eteen osuu aina jotain täysin yllättävää.
Monille moottoripyöristä kiinnostuneille Classic Motorshow voi toimia silmät avaavana kokemuksena, joka rohkaisee laajentamaan omaa harrastusta kerhotoimintaan tai ainakin innostaa osallistumaan useammin kerhojen järjestämiin tapahtumiin. Lahden Messukeskuksessa on tilaisuus päästä kiireettömästi keskustelemaan asioista osastoja miehittävien varsinaisten asiantuntijoiden kanssa. Tällaiset kontaktit helposti syventävät käsitystä oman kiinnostuksen kohteesta aivan uudelle tasolle.
Classic Motorshown osuu tänä vuonna mainiosti vapun ja äitienpäivän väliselle vapaalle viikonlopulle. Ajokausi alkaakin olla jo hyvällä alulla tuossa vaiheessa kevättä ja moottoripyörällä näyttelyyn saapuminen onnistuu mainiosti. Moottoripyöräparkki on järjestetty messuhallien edustalle ja narikka ajovarusteille löytyy heti lipunmyynnin jälkeen Lahden Suurhallin päädystä.