Moottoriurheilun mennyt maailma aistien ulottuvilla

Lahden Messukeskuksessa 8. ja 9. toukokuuta järjestettävässä Classic Motorshow´ssa on jo vakiintuneen tavan mukaan tarjolla ohjelmaa myös itse näyttelyhallien ulkopuolella. Tapahtuman molempina päivinä on luvassa ajonäytöksiä, joissa menneiden vuosikymmenien moottorit pauhaavat ja risiiniöljy tuoksuu.

Vanhojen kilpa-autojen näytösajot ovat Classic Motorshow´n kahtena ensimmäisenä vuonna osoittautuneet erittäin suosituiksi. Tänä keväänä ovat vuorossa 1970-luvun ralliautot, joiden ohjaimiin kutsutaan iso liuta saman vuosikymmenen huippukuljettajia. 70-luvulla levenivät housunlahkeiden ohella myös autojen lokasuojat. Sponsorointi väritti Suomessakin jo vahvasti niin kalustoa kuin kilpailijoiden asusteita. Rallipoluilla menestyneitä merkkejä olivat esim. Ford Escort RS, Opel Ascona ja sinivalkoinen Saab 96 V4, mutta uuden ykkösryhmän myötä myös mm. Sunbeam “Kostaja” Avenger sekä Alfa Romeo 2000 GTV. Kaikkiaan saadaan näytökseen toistakymmentä erilaista autoa. Niillä ajetaan Classic Motorshow´n molempina päivinä kahteen otteeseen näyttelyhallien kulmalta ylös Teivaanmäen tanssilavan luo. Lauantaina ovat ajovuorossa autojen omistajat ja varsinaiset tähtikuljettajat pääsevät rattiin sunnuntaina.

Hiukan vastaavanlainen näytös, joskin pienemmissä puitteissa, järjestetään myös moottoripyörillä. Paikalle tuodaan 3-4 klassista TT-pyörää, jollaisilla aikanaan ajettiin nykypäivän road racingiä edeltäneissä ratakisoissa. Ne käynnistetään rullaten alas samaa mäkeä, jota ralliautot kiihdyttävät päinvastaiseen suuntaan. Pyörät valitaan sen mukaisesti, että ne edustaisivat mahdollisimman paljon toisistaan poikkeavia äänimaailmoja. Ainakin aito vuoden 1966 mallia oleva Kirby Matchless G70 tulee olemaan mukana. Sen 1-sylinterisen nelitahtikoneen aikanaan Imatralla ja Pyynikillä kuullulle jykevälle jyrylle haetaan vastapainoa vaikkapa 4-sylinterisen tai 2-tahtisen käyntiäänistä.

Lahdessa muistellaan myös kolmekymmentä vuotta sitten kovassa suosiossa ollutta minitrial harrastusta. Yrjö Vesterisen 70-luvun jälkipuoliskolla saavuttamat trialin maailmanmestaruudet antoivat nostetta tälle nuorisolle suunnatulle moottoriurheilumuodolle, jossa kilpavälineinä olivat mopot. Etenkin Helkama Raisu mutta myös Soliferin ja Tunturin vastaavat mallit tulivat tutuiksi tämän lajin tiimoilta. Minitrial saa Classic Motorshow´ssa oman ison osastonsa, mutta sen lisäksi juuri edellä mainitun tyyppisillä mopoilla ajetaan sekä lauantaina että sunnuntaina näytös saman alueen tuntumassa mistä ralliautotkin lähtevät omiin startteihinsa.

Scroll to Top