Museoiässä – vuosiluokka 1992 

Vappua seuraavana viikonloppuna 6.–7.5.2023 Lahden Messukeskuksessa järjestettävässä Classic Motorshowssa on toista kertaa esillä Museoiässä-osasto. Suomessa museoajoneuvoksi rekisteröiminen edellyttää ajoneuvolta 30 vuoden ikää kulkuneuvon valmistusvuoden päättymisestä laskettuna. Tämän mukaisesti vuonna 2023 museoiän saavuttavat vuonna 1992 valmistetut ajoneuvot. 

Dodge Viper hämmästytti automaailmaa keskellä maailmanlaajuista taantumaa. Roadsterin röyhkeä ulkomuoto ja 8-litrainen V10-moottori antoivat palttua alakulolle. Kuva: Stellantis

Vuosi 1992 oli Suomessa synkkä, sillä maa oli putoamassa taloudelliseen kuiluun, jonka tunnusluvut olivat pahemmat kuin 30-luvun suuren laman. Muuallakaan maailmassa ei mennyt erityisen hyvin, vaikka Suomen kaltaisesta romahduksesta ei voinutkaan puhua. Vuoden autouutuudet olivat statukseltaan tavallista eksoottisempia, sillä ne oli autoteollisuuden normaalia kehityssykliä noudattaen suunniteltu 3–5 vuotta aikaisemmin, 80-luvun talousbuumin kuumimpina vuosina. Ne kuitenkin laskeutuivat kylmään maailmaan.

Maanläheisimmästä päästä olivat täysin uusittu Nissan Micra ja Volkswagen Vento, joka oli oikeastaan vain uudelleen nimetty Jetta. Kuten edeltäjänsäkin, Vento oli periaatteessa konttiperäinen VW Golf, jonka kohderyhmänä olivat ihmiset, jotka halusivat auton näköisen auton.

Aivan vakavissaan suurille markkinoille suunniteltuja olivat myös Alfa Romeo 155 ja Renault Safrane, jotka saavuttivat joltistakin menestystä muualla, mutta eivät lama-Suomessa. Alfan tapauksessa 155 korvasi kasino-Suomessakin jonkin verran nähdyn 75-mallin ja Renaultin kohdalla edellisen lippulaivan, Renault 25:n. Molemmat jäivät meillä harvinaisuuksiksi. Samaan luokkaan on luettava neljännen sukupolven Honda Prelude, jonka edeltäjä näkyi Suomen suurempien kaupunkien katukuvassa 80-luvun lopun juppivuosina selvästi. Vuonna 1992 ajat olivat kuitenkin muuttuneet.

Jaguar XJ220 oli maailman nopein tuotantoauto vuosina 1992-94. Mikään kaupallinen menestys se ei kuitenkaan ollut: valmistusmäärä jäi alle 250:een. Kuva: Jaguar

Siitä vuoden 1992 uutuustarjonta levisi enää hullumpaan suuntaan. Amerikan Yhdysvalloissa isoja uutisia olivat 8-litraisella V10-moottorilla varustettu Dodge Viper Roadster ja turboahdetulla V6-moottorilla varustettu urheilumaastoauto GMC Typhoon. Kumpaakaan ei tuotu maahantuojien kautta uutena Suomeen tiettävästi ainoatakaan. Vähintään yhtä epätoivoiseksi myytäväksi vuoden 1992 arki-Suomessa olisi luullut Subaru SVX:ää, mutta niin vain niitä tuotiin maahan peräti kaksi kappaletta. Nelivetoisen ja -paikkaisen SVX:n futuristisen ulkoasun takana oli itse Giorgetto Giugiaro.

Moottoripyörämaailmassa Honda CBR 900 RR jätti jälkensä vuoden 1992 aikakirjoihin. Markkinoilla oli isompia ja nopeampia pyöriä, mutta Hondan ase oli painonhallinta – se painoi kymmeniä kiloja vähemmän kuin yli tuhatkuutioiset isot pyssyt. Oivallisen tehopainosuhteensa ansiosta CBR 900 RR oli käytännön mutkapätkillä paha vastus mille hyvänsä superpyörälle. Huonot ajat vaikuttivat moottoripyörämyyntiin vieläkin ankarammin kuin autojen ensirekisteröinteihin. CBR 900 RR oli tuomittu jäämään meillä harvinaiseksi linnuksi.

Scroll to Top