Pankkiautot toivat pankkipalvelut asiakkaiden luokse

Tänä vuonna Classic Motorshowssa teemassa ”Työn sankarit – ajoneuvot töissä” nähdään myös sellaisia ajoneuvoja, joihin ei enää nykyaikana törmää. Niin sanotusti sukupuuttoon kuolleisiin ajoneuvotyyppeihin lukeutuvat esimerkiksi pankkiautot. Pankkiautoja näyttelyssä edustaa Kansallis-Osake-Pankin käytössä ollut vuosimallin 1974 Peugeot-pankkiauto.

Tämä Classic Motorshowhun esille tuleva Peugeot J7 teki työuransa Lammilla.

Moottoriajoneuvot eivät ole toimineet vain ihmisten liikuttamiseen paikasta toiseen – ne ovat myös syrjäseuduilla tuoneet palveluita ihmisten luokse. 1960- ja 70-luvuilla kaikilla merkittävillä pankkiryhmillä oli liikkuvia konttoreita. Palvelun aloitti ensimmäisenä Helsingin Työväen Säästöpankki vuonna 1952 ja muut pankit seurasivat esimerkkiä. Toimintaperiaate oli sama kuin yleisemmillä myymäläautoilla, eli autot liikkuivat määrätyn reitin ja aikataulun mukaan.

Suurin osa pankkiautoista oli pakettiautoja, jotka erikoisvarusteltiin ja sisustettiin pankin konttoreiksi. Tyypillisesti henkilökuntaan kuului kuljettaja/turvamies ja pankkivirkailija. Langattomia yhteyksiä ei tietenkään ollut, mutta pankkiauto voitiin liittää pysähdyspaikoilla lankapuhelinlinjaan, ja 60-luvulta alkaen niihin asennettiin myös radiopuhelimia, joilla asiakkaiden tilitiedot saattoi tarkistaa pääkonttorista. Käteiskassa pidettiin turvallisuussyistä mahdollisimman pienenä ja tilitapahtumat kirjattiin päivän kierroksen päätteeksi pankin konttorilla.

Pankkiautotoiminnan kulta-ajan jälkeen toiminta vähitellen hiipui maailman muuttuessa. Pankkiautopalveluiden suurimmat tarjoajat olivat tyypillisesti maaseudulla toimivat säästö- ja osuuspankit, mutta myös ruuhka-Suomessa ne olivat tavallinen näky, esimerkiksi Espoon ja Vantaan tuolloin vielä syrjäisillä kylillä.

Scroll to Top