Ranskalainen Avenue ei petä tänäkään vuonna

Classic Motorshowssa nähdään jo vuodesta 2017 tuttu Ranskalainen Avenue, joka on malliesimerkki klassikkoajoneuvoharrastukeen keskittyneiden kerhojen hyvästä yhteistyöstä.

Panhardissa on yksisylinterinen 792-kuutioinen moottori, 600 rpm ja 3 hv.

Ranskalainen Avenue koostuu seitsemästä ranskalaismerkin kerhosta, joiden yhteistyöllä on saatu aikaan aiempien vuosien näyttelyihin mielenkiintoinen kokonaisuus niin kaluston kuin osaston toiminnallisuuksienkin puolesta. Ranskalaismerkkien yhteisosastoon kannattaakin tutustua ajan kanssa. Kerhojen talkooväen tunnistaa valkoisista paidoista ja mustista housuista.

Luvassa harvinaista kalustoa

Osastolla nähdään yhteensä 25 ajoneuvoa, joista vanhin on harvinainen Clement Panhard vuodelta 1901. Auton on tuonut Englannista Suomeen entisöintiä varten sastamalainen klassikkoajoneuvoharrastaja Niilo Sänti. Auto on erittäin harvinainen, sillä niitä valmistettiin vain 500 kappaletta vuosina 1898–1902.

Entisöintiprojekti osoittautui haasteelliseksi, sillä autosta on vain vähän tietoa saatavilla juuri pienestä valmistusmäärästä johtuen. Puuttuvia osia ja tietoa autoon on haettu Ruotsista ja muualta Euroopasta ja useita osia on täytynyt valmistaa itse saatujen kuvien perusteella. Nyt projekti on haasteista huolimatta valmis ja sitä voi ihailla vappuviikonloppuna Ranskalaisella Avenuella.

Suomen 2CV Kilta tekee yhteistyötä muiden maiden rättisitikkakerhojen kanssa ja joka toinen vuosi järjestetään 2CV-ystävien Maailmankokous jossain päin Eurooppaa. Ensimmäinen maailmankokous järjestettiin vuonna 1975 Suomessa Pistohiekalla.

Rättäriharrastajien kerhon 60-vuotisjuhlintaa

Ranskalaisella Avenuella virittäydytään myös synttärijuhlintaan, kun Suomen vanhin automerkkikerho Suomen 2CV-Kilta ry juhlii kerhon 60-vuotisjuhlia. Rättisitikoihin erikoistuneessa kerhossa on sen perustamisesta tähän päivään asti säilynyt tietty maanläheisyys, leikkimielisyys ja hyvä yhteishenki, joiden ansiosta kerhon toiminnassa on mukana yhä useita alkuaikojen jäseniä sekä näiden jälkipolvia.

Rättisitikoita on osastolla luonnollisesti nähtävillä ja talkooväeltä voi kysyä lisätietoa kerhon lukuisista kokoontumisista. Tapahtumia järjestään vuosittain eri puolilla Suomea sekä joka toinen vuosi ulkomailla jossain päin Eurooppaa.

Jännitystä Koppa Cup -venttiilikoppakisasta

Ranskalaisella Avenuella saa myös sykkeen nostatettua kisajännityksestä, sillä osastolla voi seurata – tai jopa itse kokeilla – maailmalla suuren suosion saanutta venttiilikoppakisaa.

Koppa Cup on saanut Classic Motorshown kävijöiden keskuudessa hyvän vastaanoton. Kuvassa kilpailua vuodelta 2019.

Koppa Cupissa kilpaillaan auton venttiilikopista rakennetuilla metallisilla kilpa-autoilla. Kilpurit lähetetään painovoimaa hyödyntäen pareittain matkaan tarkoitusta varten rakennetulla kilparadalla ja maaliin ensimmäisenä saapunut auto voittaa.

Näyttelyvieraat pääsevät kokeilemaan lajia, ja jopa osallistumaan kilpailuun näyttelyn aikana. Radan vieressä on muutamia laina-autoja, mutta varmimmin kilpailuun pääsee mukaan tuomalla radalle oman ajokin.

Itse kilpailu käydään näyttelysunnuntaina klo 13, mutta lajia voi kokeilla osastolla muinakin aikoina.

Ranskalaisen Avenuen järjestävät tänä vuonna AC ry (Citroen-kerho), B11-kerho (gangsterisitikat), Club Peugeot ry, Club Renault de Finland, Club Simca & Vedette Finland, Panhard Club Finlande ja Suomen 2CV Kilta (rättisitikat).

Edellinen uutinenTyyli on etuoikeus – 1930-luvun Art Deco -mestariteokset Classic Motorshowssa
Seuraava uutinenMonipuolinen Classic Motorshow täyttää näyttelyhallit nyt viikonloppuna Lahdessa