Tänäkin vuonna Classic Motorshowssa useilla osastoilla juhlitaan pyöreitä vuosia. Yksi merkittävimmistä juhlijoista on SAHK eli Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry, joka täyttää kunniakkaat 60 vuotta.
SAHK perustettiin 1950-luvun lopussa, kun Suomeen oli saapunut trendi romuttaa edellisten vuosikymmenten hienojakin menopelejä uusien ajoneuvojen tieltä. Trendistä huolestuneina joukko nuoria miehiä päätti perustaa järjestön, jonka tavoitteena oli vaalia arvokasta, historiallista kalustoa ja pelastaa ajoneuvoja luonnon armoilta. Toki toimintaan kuului alkumetreiltä lähtien myös kokoontumiset sekä yhteiset retkeilyajot.
60-juhlavuoden kunniaksi SAHK tuo osastolleen kuusi ajoneuvoa neljältä eri vuosikymmeneltä. Tässä on hieman esimakua SAHKin ajoneuvotarjontaan.
Sympaattinen “kirsikka”
Yhtenä osaston vetonaulana on tämä pirteän sympaattinen ja erittäin omaperäinen “kirsikka”. Se ei pullistele isoilla siivillään eikä norsumoottorillaan. Kauneus ja kiinnostavuus tulee aivan muista elementeistä. Osastolta selviää, mistä menopelistä on kyse.
Tallissa piilotellut Manta
Paikalliselta piirimyyjältä hankittu Opel Manta 1,6 S vuodelta -78 on yksilönä varmasti yleisölle tuiki tuntematon, auto kun vietti ensimmäiset 13 vuotta rekisteröimättömänä omistajansa tallissa.
Se ei myöskään ole kiertänyt kokoontumisajoja eikä näyttelyitä vaan se on viettänyt – ja viettää yhä – aikaansa ensiomistajansa tallissa, samassa osoitteessa mihin se uutena hankittiin. Matkaa tämä Opel on taittanut ainoastaan 11500 km.
Maapalloa kiertänyt Indian Chief
Suomessa kymmenen vuotta asustellut Indian Chief 1200cc on vuodelta -31, mutta pitkästä iästään huolimatta se on ollut Suomessa vasta viimeiset 10 vuotta.
Tämä komea moottoripyörä on matkannut Amerikasta Englantiin ja sieltä Ruotsiin, kunnes se vuonna 2009 ostettiin Suomeen. Tämä yksilö on ainoa Chief -31 Suomessa ja se on museokatsastettu.