Saimaan kanavan työjuhta Mobilian osastolla

Tiekonehistoriallinen Seura on suurten konemaahantuojien ja urakoitsijoiden perustama yhdistys, jonka tavoitteena on tallentaa Suomessa merkittävän työn tehneitä tiekoneita. Tiekoneet tallennetaan Mobiliaan kansalliseen tiekonekokoelmaan, jonka Tiehallinto edeltäjävirastoineen on kerännyt. Tiekonehistoriallinen Seura, TKHS ry, esittäytyy Mobilian osastolla Lahden Classic Motorshow:ssa.

Tie- ja vesirakennushallitus, TVH, rakensi perinteisesti Suomen tiet, sillat, satamat, kanavat ja ennen vuotta 1925 myös rautatiet eli oli valtion yleisrakennuslaitos. Betonirakennuskohteissa betoni kärrättiin miesvoimin kottikärryllä sekoittimesta valupisteeseen. Kun Saimaan kanava rakennettiin 1960-luvulla nykyiseen muotoonsa, sen valutyöt olivat poikkeuksellisen suuria. Valuprosessia piti tehostaa.

Vuonna 1964 TVH tilasi 11 betoninkuljetusvaunua. Niitä kutsuttiin dumppereiksi, kuuppavaunuiksi tai keikkavaunuiksi. Neljä niistä oli länsisaksalaisia Potratz-merkkisiä dumpperia. Muut olivat englantilaisia Thwaites- ja Benford-merkkisiä koneita, joita oli jo aikaisemmin hankittu Lempäälän kanavan työmaalle.

Potrazt -kuuppavaunua kuljettaa 12-hevosvoimainen Hatz-diesel. Siinä on kuusi vaihdetta ja suunnanvaihdin. Neliveto ja nelipyöräohjaus tekevät siitä ketterän liikkujan. Kaksi kuuppavaunua palveli yhtä betoninsekoitinta, jolloin sekoittimen teho saatiin hyödynnettyä. Vaunut ajoivat heiluriliikenteessä sekoittimelta valupisteeseen.

Potrazt kuuluu ent. Tiehallinnon, nykyisin Liikenneviraston Pirkanmaan ELY-keskuksen, kokoelmaan.

Lisätiedot:
Martti Piltz
044090 6646
martti.piltz@mobilia.fi

Scroll to Top