Sota-Jeep Willyn ja omistajansa yli puolivuosisadan suhde

Kuva: Sota-Jeep Willys on 53 vuoden aikana ollut omistajansa matkassa kaikissa elämän käänteissä.

Entisöity, vuoden 1943 sota-jeep, Willys, on ollut samalla omistajalla kunnioitettavat 53 vuotta. Vuosien aikana auto on ollut mukana elämän kaikissa käänteissä. Matkan varrella auton historiastakin on löytynyt mielenkiintoista tietoa. Nyt auto on nähtävillä Classic Motorshow’ssa tulevana viikonloppuna Lahden Messukeskuksessa.

Omistaja hankki auton armeija-aikanaan vuonna 1964. Tietoa siitä, kuinka auto oli päätynyt Suomeen, ei ollut eikä sitä missään vaiheessa yritetty selvittää. Hansikaslokeron kannessa olevista kilvistä kaksi oli tallella, myös se tärkeämpi, jossa oli leimattuna toimituspäivä 7-7-43.

Triangle Motor Co, jonka osastolla C9 jeep on esillä, on entisöinyt auton nykykuntoonsa. Siinä ei ole pyritty aivan “sodanaikaiselle” tasolle, vaan sellaiseksi, jonka omistaja aikanaan hankki. Esimerkiksi käsijarru on jätetty lattiaan (alkuperäinen on “sateenvarjo-mallinen” kojetaulussa), starttinappula kojetauluun, samoin lasinpyyhkimet sähköisiksi. Valoissa ja vilkuissa on noudatettu kotimaisia määräyksiä. Puuttuneet osat kuten pressukatto ja korin varusteet ovat alkuperäistä “spesifikaatiota”.

Jeeppi oli aikanaan ilmeisesti kokenut kovia, sillä runko oli selvästi kiertynyt ja toinen takakulma oli tasaisellakin viitisen senttiä toista kulmaa korkeammalla. Asian tutkimiseksi jeeppi purettiin niin, että runko saatiin paljaaksi. Samassa yhteydessä kori maalattiin uudelleen maastoväriseksi. Konepeltiä hiottaessa maalikerrosten alta paljastui siellä nytkin oleva numerotunnus, tähtikuvio, USA-tekstit sekä keskellä oleva apila. Samoin takakulmissa olevat pienemmät tähdet sekä pyörien yläpuolella olevat rengaspainemerkinnät olivat tunnistettavissa. Konepellin tähden sakaroiden välinen alue oli keltainen. Konepellin sivujen tunnusnumerot oli maalattu useampaan kertaan, jossain vaiheessa jopa sinisiksi.

“Remontin” jälkeen auto kulki entistä paremmin ja oli ahkerassa “kortteliajokäytössä” 60-luvun lopun, avoversiona aina kun sää sen salli. Omistaja kertoo, että tässä vaiheessa “pyydykseen” tarttui tuleva vaimo ja halu saada autoon oikea pressukatto kasvoi. Tämän jälkeen auto oli valmis kihlajaismatkalle.

70-luvun alussa Jeepin käyttö harveni, osin kotoa pois muuttamisen ja perheen perustamisen, osin säilytystilan puuttumisen takia. 70-luvun lopulla auto jäi lopullisesti pois liikenteestä ja oli säilöttynä (onneksi) kuivassa tallissa vuosikymmeniä.

Mielessä oli ajatus jeepin kunnostuksesta “sitten, kun on aikaa” -aikataululla ja sitä odotellessa tietoa asiasta kerääntyi: Käsijarrumuutoksia oli sodan jälkeen tehty Englannissa runsaasti. Normandian maihinnousuun osallistuneiden autojen tunnusnumeroita oli maalattu sinisiksi. Keltainen väri konepellin tähden sakaroiden välissä oli tunnistusväri, joka taistelukaasuille altistuessaan muuttaa väriä. Konepellin numerosarja ja toimituspäivä 7-7-43 osuvat noin 60 000 Jeepin toimituserään, joka oli toimitettu noina aikoina.

CLASSIC MOTORSHOW – SUURI SUOMALAINEN KLASSIKKOAJONEUVONÄYTTELY

AUKIOLOAJAT:
Lauantaina 6.5. klo 9.00-17.00
Sunnuntaina 7.5. klo 10.00-17.00

Lahden Messukeskus
Salpausselänkatu 7
15110 Lahti
LIPUT OVELTA:
18 euroa / päivä (sis. alv 10 %).
Alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisten seurassa.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteistä messukeskukseen saavuttaessa.
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Päivälipun hinta Tiketissä on 18 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.

ILMAINEN PYSÄKÖINTI JA NARIKKA:
Näyttelyvieraille pysäköinti on niille varatuilla paikoilla ilmaista. Narikkaan voi jättää vaatteita tai vaikkapa kypärän veloituksetta.

Scroll to Top