Studebaker-autot 120 vuotta

Joka vuosi Classic Motorshowssa juhlistetaan eri merkkien ja kerhojen pyöreitä vuosia. Tämäkään vuosi ei ole poikkeus. Yhtä vanhimmista merkkipaaluista juhlistaa Suomen Studebaker-kerho, sillä tänä vuonna vietetään merkin vuonna 1902 alkaneen autotuotannon 120-vuotisia. Vuonna 1852 perustetulle yhtiölle oli ennen autobisnekseen ryhtymistä ehtinyt karttua 50 vuoden kokemus hevosvaunujen valmistajana.

Vuoden 1962 Studebaker Lark. Kuva: Mobilistin arkisto.

Mikäli Studebaker ei soita kelloja, kannattaa asiasta kysyä äidiltä tai isoäidiltä. Vahvan maahantuojansa – Korpivaara & Halla Oy:n – turvin Studebaker oli Suomen myydyimpien autojen joukossa 1920/30-luvuilla. Parhaimmillaan se kiilasi myyntitilastojen kolmoseksi edellään vain hieman halvemmat Ford ja Chevrolet.

Sotien jälkeen länsimerkkien maahantuojat jakoivat niukkuutta, mutta Studebaker pysyi haluttuna ja arvostettuna. Käytännöllinen ja taloudellinen kuusisylinterinen Champion oli myynnin kärkenä, kuten jo ennen sotia, mutta näiden lujien arkiautojen rinnalla tuotiin myös komeita kahdeksansylinterisiä Commandereita ja urheilullisia Hawkeja. 

Vuonna 1959 Studebaker osui kultasuoneen uudella, amerikkalaisittain pienikokoisella Larkilla. Mikään pikkuauto tämä kuuden hengen malli ei ollut, mutta sopi meikäläisiin olosuhteisiin paremmin kuin mielettömästi kasvaneet amerikkalaiset valtavirran mallit. Suuret valmistajat seurasivat perässä omilla kompaktiautoillaan heti seuraavana vuonna, ja siitä alkoi Studebakerin loppuliuku USA:ssa. Viimeiset merkin autot valmistettiin Kanadassa vuonna 1966. Suomen ja Korpivaaran kannalta se oli sääli, sillä autokaupan vapauduttua Larkille olisi ollut halukkaita ostajia täällä Pohjantähden allakin.

Vuonna 1995 perustetun kerhon osastolla on tutustuttavissa viisi muistamisen arvoista Studebakeria viideltä eri vuosikymmeneltä: Dictatorit vuosilta 1928 ja 1937, Champion Coupe vuodelta 1949, Silver Hawk vuodelta 1957 ja Lark autokaupan vapautumisen vuodelta 1962.

Kaikkiaan 60 jäsenen kerhon jäsenten omistuksessa on noin 100 Studebakeria. Kerho on tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana Classic Motorshowssa. 

Edellinen uutinenVietä klassikkoajoneuvojen täyteinen vappu Lahdessa
Seuraava uutinenKolmen vuoden tauon jälkeen Classic Motorshow palasi vilkkaana – Naisten Automobiiliklubi valittiin parhaaksi yhdistysosastoksi