Suomen panssarijoukkojen 100-vuotista taivalta juhlitaan Classic Motorshowssa

Suomen panssarijoukkojen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Panssarikilta esittelee osastollaan Suomen Puolustusvoimien vanhaa ja nykyistä kalustoa kahden panssarivaunun kautta.

T-26-vaunu on maalattu saman kuvioiseksi, millaisena se näyttäytyi jatkosodassa.

Vanhempi osastolla nähtävistä panssarivaunuista on T-26-vaunu, jonka suomalaiset saivat Neuvostoliitolta sotasaaliiksi talvisodassa. Alun perin vaunu oli varustettu liekinheittimellä, mutta suomalaiset vaihtoivat liekinheittimen tykkiin – Suomessa ei nimittäin ollut käyttöä pääsääntöisesti panssarikaksintaisteluissa käytettäville liekinheittimisille vaunuille.

Toisen maailmansodan aikana suomalaiset käyttivät T-26-vaunuja, mutta jatkosodan pitkittyessä aika ajoi näiden panssarivaunujen ohi ja vaunut päätettiin poistaa taistelukäytöstä vuoden 1944 kesällä. Kalustotarpeen lisääntyessä vaunuja ei kuitenkaan käytännössä poistettu vaan niitä käytettiin taisteluissa vielä kesällä 1944 sekä saman vuoden syksyllä Pohjois-Suomessa. Lopulta T-26-vaunut olivat Suomen armeijalla käytössä 50–60-lukujen taitteeseen asti. Viimeiset yksilöt poistettiin käytöstä vuonna 1960.

Lähes 11 metriä pitkä Leopard 2 A6 toimii nykyään Suomen Maavoimissa Panssariprikaatin ja Karjalan prikaatin kalustona.

Eläkkeelle jääneen T-26-vaunun lisäksi Panssarikillan osastolla nähdään myös Suomen Maavoimien nykyisessä käytössä oleva Leopard 2 A6 -taistelupanssarivaunu. Leopard 2 -panssarivaunuja alettiin valmistaa Saksassa 70-luvulla. Kylmän sodan aikaan Saksa – yhdessä Hollannin kanssa – olivat suurimmat kyseisten vaunujen käyttäjät, mutta molemmat valtiot ovat sitemmiten myyneet pääosan kalustostaan muihin maihin. Viimeiset Leopardinsa Hollanti myi Suomelle ja tämä Classic Motorshowssa nähtävä yksilö on yksi näistä.

Scroll to Top