CLASSIC MOTORSHOW 3.-4.5.2014
VIIKONVAIHTEEN CLASSIC MOTORSHOWSSA TARJOLLA MONIPUOLISIA UNELMIA
Lahden Messukeskuksessa esitellään Vapun jälkeisenä viikonloppuna unelmia mielenkiintoisista ja yllättävistäkin näkökulmista. Erilaiset unelmien ajoneuvot täyttävät Classic Motorshow´n järjestäjän oman teemaosaston, mutta monet harrastajakerhot paneutuvat myös samaan aiheeseen. Toki monipuoliseen näyttelyyn mahtuu paljon kaikenlaista muutakin. Kalliiden unelmien rinnalla näyttelystä löytyy myös arkisempia unelmia traktoreista moottoripolkupyörään. Koko näyttelyn näyttelyopas on luettavissa täältä.
Teeman tähdeksi saapuu Lamborghini Miura
Traktoritehtailija Ferrucio Lamborghinin unelma oli todistaa, että hän pystyy valmistamaan huippuluokan urheiluautoja siinä missä Enzo Ferrarikin. Lamborghinin ensimmäinen malli 350 GTV esiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1963, mutta vasta kaksi vuotta myöhemmin samassa tilaisuudessa saatiin käsitys yhtiön perimmäisistä aikeista. Vielä ilman koria ollut keskimoottorinen prototyyppi herätti kovaa kohinaa. Seuraavana keväänä Geneven näyttelyssä tämä Giampaolo Dallaran suunnittelema alusta oli saanut päälleen Marcello Gandinin piirtämät muodot sekä nimen Miura.
Miuralle ilmoitetut, suorituskykyä hahmottavat luvut olivat vaikuttavia. Matkustamon taakse poikittain sijoitetun V12-moottorin iskutilavuus oli 3929 cc, teho 350 hv (DIN), auton paino 1125 kg, huippunopeus 280 km/t ja kiintyvyys 0-100 4,5 sekuntia. Suurin huomio kohdistui silti muotoiluun. Lamborghini Miuraa on luultavasti kutsuttu maailman kauneimmaksi autoksi useammin kuin mitään muuta mallia.
Näytteillä olevan Miuran alkuperäinen omistaja oli Justin de Villeneuve, Lontoon ehdottomaan jet-setiin 60-luvulla kuulunut julkishahmo, joka tunnettiin langanlaihan mallin Twiggyn poikaystävänä ja managerina. Sittemmin tämä sama Miura on saanut laajaa julkisuutta, kun Richard Hammond koeajoi sen unelmiensa autona Top Gear -ohjelmassa. Katso video tästä.
Toteutuneita ja särkyneitä unelmia
Sports Car Club of Helsinki tuo näyttelyyn vuosittain urheiluautoja, jotka on helppo ymmärtää unelmien kohteeksi, mutta tällä kertaa kerho on keksinyt lähestyä aihetta sen ääripäistä: SCCH:n osaston sovellettuna teemana on “Särkynyt ja toteutunut unelma”.
Toteutunutta unelmaa symbolisoi SCCH:n osatolla Ferrari 308GTS, jonka suuri yleisö muistanee parhaiten Tom Selleckin esittämän TV-etsivä Magnumin autona. Havaijilla kuvattu sarja pyöri pitkään Suomessakin 1980-luvulla. Särkyneestä unelmasta kertoo Lahdessa MJP 3000 Turbo -merkkinen urheiluauto. Kyseessä on Matti Patterin 1970-luvun jälkipuolella ideoima ja itse rakentama yksittäiskappale, jonka surullinen tarina on vain harvojen tiedossa. Edustustason pistooliampujana ja taitavana pienoismallinrakentajana tunnettu Matti Patteri uhrasi mittaamattomasti aikaa ja kohtalaisesti varojakin toteuttaakseen oman unelmansa urheiluautosta. Hänen luomuksensa sai tekniikkansa puolesta viranomaistahon hyväksynnän: se kelpuutettiin käyttöön yleisessä liikenteessä. Kynnykseksi jäi kuitenkin vielä autovero, joka osoittautui niin järkyttävän suureksi, ettei Patteri koskaan rekisteröinyt ylpeyttään. Näin unelma ajelusta itse tehdyllä urheiluautolla särkyi aivan kalkkiviivoilla! Matti Patteri on lupautunut saapumaan itse paikalle SCCH:n osastolle Lahden Messkukeskukseen, jossa näyttelyvierailla on tilaisuus jututtaa häntä.
Huutokaupassa mm. vuoden 1977 Maserati Bora
Unelmien autotalliaan voi kartuttaa Classic Motorshown yhteydessä helposti. Klassikkoajoneuvojen huutokaupassa on myynnissä useita urheiluautoja, mutta lisäksi myös jokapojan ulottuvilla olevia jopa pohjahinnattomiakin klassikoita.
Yksi huomiota herättänyt auto on Maserati Bora. Merak-keskimoottoriauton isoveli Bora jakoi isoilta osin saman rakenteen ja korin sen kanssa, mutta yksi merkittävä ero niissä oli. Siinä missä Merak oli V6-koneinen ja 2+2 -paikkainen, oli Boran konehuoneeseen istutettu isommista etumoottori-Maserateista tuttu 4,7-litrainen V8-voimanlähde. Pidempi moottori vei Borasta myös takapenkit. Takapään toteutus on myös hieman erilainen: Boran koko takapää on verhoiltu lasilla, siinä missä Merakin takapää on “avoin”.
Pikkuhiljaa maailmallakin arvoaan nostaneen harvinaisen superautoklassikon tekee erityiseksi sen ajomäärä: tällä nimenomaisella Boralla on ajettu ainoastaan 10 000 km. Sanomattakin on selvää että kuntoluokaltaan tämä yksilö on ykkösluokkaa – se saattaa olla jopa maailman paras Bora.
Huutokaupassa on tarjolla pienempääkin huudettavaa. Saatavilla on mm. Michael Scumacherin F1 Ferrarin takarengas. Katso koko huutokauppaluettelo täältä.
– – –
Lisätiedot
Terhi Heloaho, 040 6822 662, e-mail: terhi.heloaho@rloevents.fi
www.classicmotorshow.fi.
FAKTOJA TAPAHTUMASTA:
Classic Motorshow järjestetään keväällä 2014 seitsemättä kertaa. Ensimmäinen näyttely järjestettiin toukokuussa 2008. Paikka on Lahden Messukeskus. Kevään 2013 näyttelyssä vieraili kaikkiaan 19 200 näyttelyvierasta. Pääsyliput: päivälippu 17 euroa, viikonloppulippu 30 euroa. Lapset alle 12 v. veloituksetta aikuisen seurassa. Avoinna la-su 10-17.