Täynnä kuin Turusen pyssy

6.-7.5.2023 järjestettävän Classic Motorshown pohjakartta on valmis ja hallit ovat täynnä nähtävää. Näytteilleasettajia on ennätysmäärä, joukossa monia ensikertalaisia. Ilahduttavaa on se, että harrasteajoneuvot ovat selvästi myös uutta yritystoimintaa houkutteleva toimiala.

Lahden Messukeskus on Classic Motorshown ajaksi varattu niin täyteen kuin turvallisuus huomioiden suinkin mahdollista. Runsasta tarjontaa on sijoitettu ajatuksella siten, että näyttelyn sisään muodostuu omia teemojaan. Kaksipyöräisestä kalustosta mielenkiintoa herättävät erityisesti Harley-Davidson Suomessa-, Husqvarna 120 vuotta- ja Jarno Saarinen -erikoisosastot. Lisäksi paikalla on vaikuttava määrä muita moottoripyöriä ja mopoja.

Merkkikerhot on sijoitettu valmistusmaittain siten, että ruotsalaisten, saksalaisten, brittiläisten, italialaisten ja japanilaisten autojen kerhot on pyritty ryhmittelemään omiksi kokonaisuuksikseen. Jo perinteeksi muodostunut gallialaisten merkkien harrastajien yhteinen ponnistus, ranskalainen avenue, on tutulla paikallaan A-hallissa. Myös rautaesiripun takaisten entisten sosialistimaiden autoteollisuudelle on oma kokonaisuutensa, samoin traktoreille ja alalla toimiville museoille ja järjestöille.

Järjestäjän osastoista suurin ja suuritöisin on jälleen teemanäyttely, jonka aiheena on tänä vuonna Kupee on upee. Sen lisäksi mukana on nyt toista kertaa Museoiässä-osasto, joka tällä kertaa tarjoaa katsauksen autovuoden 1992 tarjontaan. Moottoriurheilun piiristä on koottu kaksi pienempää erikoisosastoa, joiden aiheina ovat Eläintarhanajot ja karting-toiminnan 1970-luku. Näiden motiivina on se, että viimeiseksi jääneestä Eltsusta on tänä vuonna kulunut 60 vuotta, ja karting kasvoi Suomessa lapsenkengistään juuri 70-luvulla.

Järjestäjän roolina on tarjota kiinnostava tapahtuma, mutta lopulta näyttelyn tekevät harrastajat, me kaikki yhdessä. Tapaamisiin Lahdessa toukokuussa.

Katso näytteilleasettajaluettelo ja pohjakartta tästä.

Scroll to Top