Teemana 70-luku – vuosikymmen, joka muutti myös moottoripyöräilyä

Kuva: Ariel-kerhon osasto Classic Motorshow’ssa 2016

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävä, suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely – Classic Motorshow – jatkaa menestystään. Jo kymmenennen kerran Lahden Messukeskuksen ääriään myöten täyttävän näyttelyn tämänvuotinen teema on 1970-luku – muutosten vuosikymmen. Classic Motorshow esittelee tuon osin ristiriitaisenkin aikakauden ajoneuvoja ja ilmiöitä 6.-7.5.2017.

Moottoripyörille 70-luku tarkoitti peruuttamatonta muutosta. Nousseen elintason myötä moottoripyörän status muuttui kulkuvälineestä harrastamiseen. Ihmisillä oli yhtäkkiä myös vapaa-aikaa. Veromuutos “huvikäytön” mukaiseksi vuonna 1974 nosti pyörien hintaa radikaalisti. Aiemmin suositut eurooppalaiset pyörät jäivät 70-luvulla myynnissä jalkoihin, ja britit katosivat valikoimista oikeastaan kokonaan.

“Kaksipyöräisistä teemaosastollamme tulee esille kaksi vertailukokonaisuutta: nuorisopyörät ja mopot, sekä isot japanilaiset. Mopojen rooli muuttui 70-luvulla. Edellisellä vuosikymmenellä ne olivat hyötyajoneuvoja, joilla kuljettiin myös työmatkat. Markkinoille tulivat Supersportit, Helkaman Raisut sekä nuorisolle suunnatut mopot. Samalla markkinoille tulivat myös isot japanilaiset moottoripyörät, vaikkakin silloiset veromuutokset osittain vaikeuttivat kaupankäyntiä”, kertoo näyttelyn tuottaja Petri Niemenmaa.

“Teemaosastollamme on esillä yhteensä 45 ajoneuvoa; 35 autoa ja kymmenkunta kaksipyöräistä. Näiden avulla saa hyvän käsityksen siitä, millä kansalaiset ovat 70-luvulla kulkeneet ja kuljettaneet.”

Vaikka näyttelyn teemana on 70-luku ja sen tuomat muutokset, nähdään näyttelyssä myös muiden aikakausien kaksipyöräistä kalustoa. Mukana näyttelyssä ovat muun muassa Veteraanimoottoripyöräklubi, Classic Enduro, Classic Motocross Finland ry, Kalen Talli, BMW Moottoripyöräkerho, Japsistarat, Ariel-kerho, Happy Papat ry ja Suomen Moottoripyörämuseo. Ariel-kerhon osastolla nähdään tänä vuonna muun muassa 1950-luvulla valmistettuja moottoripyöriä sekä 500-kuutioinen pyörä, joka on peräti vuosimallia 1928.

“Arielin pyörät perustuivat aina 50-luvun loppuun saakka vuoden 1928-malliin. Voidaan siis sanoa tämän pyörän olevan niiden kantaisä – erittäin harvinainen laite. Ariel oli 20-luvun lopulla valmistusmääriltään suurimpia moottoripyörämerkkejä. Suomessa näitä ei kuitenkaan taida olla kuin pari kolme kappaletta”, kertoo Ariel-kerhon puuhamies Veikko Virtanen.

Ariel on vanha Englannin moottoripyöräteollisuuden kultakauden merkki, jonka tuotanto loppui jo vuonna 1965. Suomen Ariel-kerho on ollut mukana Classic Motorshow´ssa joka vuosi.

“Olemme vuosittain olleet näyttelyssä eri pyörien kanssa. 20-luvun lopulta 60-luvun puolelle pyörävalikoima on laaja, joten erilaista kalustoa on saatu hyvin esille. Nelisylinterisiäkin Arieleita meillä on, mutta tänä vuonna keskitymme esittelemään 1- ja 2-sylinterisiä malleja näyttelyssä. Pyörien omistajat eivät välttämättä ole koko aikaa paikalla, mutta ainakin sunnuntaina tämän vanhan pyörän omistajaa pääsee jututtamaan”, Virtanen lisää.

AUKIOLOAJAT:
Lauantaina 6.5. klo 9.00-17.00
Sunnuntaina 7.5. klo 10.00-17.00

Lahden Messukeskus
Salpausselänkatu 7, 15110 Lahti

LIPUT OVELTA:
18 euroa / päivä (sis. alv 10 %)
Alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisen seurassa.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteistä messukeskukseen saavuttaessa.

ENNAKKOON:
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Päivälipun hinta Tiketissä on 18 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.

PYSÄKÖINTI JA NARIKKA:
Näyttelyvieraille pysäköinti on niille varatuilla paikoilla ilmaista. Narikkaan voi jättää ilmaiseksi säilytetykseen vaatteita tai vaikkapa kypärän.
Scroll to Top