Urheiluautoissa on jotain mystistä. Mystisyys on helppo selittää kauniilla muotoilulla ja suurilla hevosvoimilla, mutta suurimpana tekijänä urheiluautojen lumossa lienee niiden tuomat mielikuvat. 70-luvulle asti urheiluautoja hankkivat Suomessa lähinnä varakkaat. Keväällä 2019 Classic Motorshowssa paneudutaan urheiluautojen kiehtovaan historiaan aina 90-luvun puoliväliin saakka.
Urheiluautojen kulta-ajan voidaan sanoa olevan ajanjakso 50-luvulta 70-luvun alkuun. Tuolloin alalla tapahtui jatkuvasti edistystä ja tekniikkaa vietiin eteenpäin suurin harppauksin. Aikana ilman tietokoneita urheiluautojen suunnittelu oli hyvin inhimillistä, sillä suunnittelussa jouduttiin turvautumaan insinöörien näppituntumaan .
70-luvulle asti urheiluautoja ostettiin niiden tuoman ajonautinnon takia, eikä kuka tahansa pystynyt ajamaan niillä niiden teknisyyden ja haastavien ajo-ominaisuuksien takia. Omistajat olivatkin pääsääntöisesti mukana autoalalla tai muuten vain kovan luokan autoharrastajia. Yhtenä Suomen kuuluisimmista autoharrastajista mainittakoon Spede Pasanen, joka toi avomallisen MGA:nsa suuren kansan tietoisuuteen ajettuaan sillä elokuvassa X-paroni vuonna 1964.
80-luvun ja 90-luvun laman jälkeisen nousukauden aikaan urheiluautot yleistyivät Suomessa, kun uusrikkailla oli varaa panostaa ajoneuvoon. Tekniikka oli jo kehittynyt sen verran, että kuka tahansa ajotaitoinen osasi ajaa urheiluautoilla. Urheiluautoja ei aina enää hankittukaan harrastusmielessä kuten aiemmin vaan ostomotiivina toimi useimmiten urheiluauton tuoma statussymboli.
Urheiluautoille ei ole selkeää virallista määritelmää ja ihmisillä onkin tästä näkemyseroja. Siinä, missä jonkun mielestä GT- tai muskeliautot ovat myös urheiluautoja, jonkun toisen mielestä urheiluautoiksi lasketaan vain kaksipaikkaisia avoautoja. Juuri näiden näkemyserojen ansiosta urheiluautoteema on erittäin mielenkiintoinen ja erilaisia näkemyksiä teeman ympäriltä on varmasti odotettavissa.