Veteraanikuorma-autoseura ry, eli tuttavallisemmin VetKu, viettää 25-vuotisjuhlaansa Lahden Messukeskuksessa 5.-6. toukokuuta järjestettävässä Classic Motorshow´ssa, jossa se esittelee menneiden vuosikymmenten kuljetuskalustoa laidasta laitaan.
Suomessa toimivista ajoneuvohistoriallisista yhdistyksistä Veteraanikuorma-autoseura ei ole kaikkein vanhimpia, mutta jonkinlaisen käsityksen sen merkityksestä antaa tieto, että VetKu:n 750 jäsenen omistuksessa on jopa parisen tuhatta museokatsastettua hyötyajoneuvoa. Monet jäsenistä ovat ammattimaisia liikenteenharjoittajia ja heillä on siksi hyvät mahdollisuudet entisaikojen kaluston ylläpitämiseen.
Lahdessa VetKu:n osastolla tullaan näkemään muun muassa 60-luvun jälkipuoliskolta peräisin oleva Vanaja 690 tukkiauto puoliperävaunuineen ja joutsalaisine nostureineen. Tämä oli viimeinen Vanajan valmistama kuorma-automalli; tehdashan yhdistettiin Sisuun ja lopuksi sen merkin alla tehtiin enää vain linja-autoja. Samalla osastolla on myös kevyempää kuljetuskalustoa: ainakin kotimainen Teijo kuorma-auto vuodelta 1976 sekä Morris-Commercial vuodelta 1952 (kuvassa).
Morris-Commercial on tuusulalaisen liikenneneuvos Raimo Stenvallin omistuksessa ja aivan samanlainen LC5-malli, jollaista hän itse ajoi isänsä lukuun 50-luvulla. “Se oli siihen aikaan etenkin Helsingin alueella tärkeä auto, koska kapeana mahtui sisään kantakaupungin porttikongeista”, toteaa Raimo Stenvall.
Veteraanikuorma-autoseuran jäsenet ovat yllättyneet reaktioista, joita heidän vaalimansa hyötyajoneuvot saavat aikaan ulkopuolisissa. Kerrotaan etenkin keski-iän ylittäneiden naisten välillä herkistyvän jopa kyyneleisiin työjuhtien synnyttämistä muistoista.