Vuoden 2023 teema on “Kupee on upee”

50-luvun lopulla itäsaksalaisen Wartburgin maahantuoja Rego Oy järjesti Paavo Nurmen kentällä suuren ulkoilmanäyttelyn. Kuvassa etummaisena äärettömän harvinainen, 469 kappaletta valmistettu, kaksipaikkainen Wartburg 313 Sport Coupe. Toisena rivissä 5-paikkainen amerikkalaistyyppinen Wartburg 311 Coupe. Kuva: Mobilistin arkisto

Classic Motorshowssa on vuosittain vaihtuva teemakokonaisuus, johon näyttelyn järjestäjä kuratoi aihetta syväluotaavan sisällön. Tulevana keväänä järjestettävän näyttelyn teemaksi on valittu coupé-autot ja teeman nimi on “Kupee on upee”.

Coupé on korimalli, joka pakenee tiukkoja määritelmiä. Ainoat ehdottomat vaatimukset ovat suljettavilla sivuikkunoilla varustettu umpikori ja korkeintaan kaksi ovea. Pelkästään näiden ehtojen täyttäminen ei tietenkään riitä tekemään autosta coupéta. Turvallisinta on todeta, että kohtuullisella autotuntemuksella tai esteettisellä vaistolla siunattu ihminen kyllä tunnistaa coupén, kun sellaisen näkee.

Tavallisesta autosta coupé poikkeaa siinä, että se on vain harvoin omistajalleen pelkkä kulkuneuvo. Coupé voi olla mitä hyvänsä teknisesti harmittomasta bulevardiautosta neljääsataa kiitävään Le Mans -kilpuriin asti, mutta yhteistä niille kaikille on se, että ne pitävät harmaan arjen vähintään käsivarren mitan päässä. Coupé on persoonallisuuden jatke ihmisille, jotka eivät koskaan kokonaan alistu käytännöllisyyden tai terveen järjen ahdistavaan pakkopaitaan. Coupélla ajaminen ei katso ikää tai varallisuutta, sellaisen omistaminen heijastelee pikemminkin kokonaista elämänasennetta.

Ford Caprin valmistus alkoi marraskuussa 1968, joten kuvan Coupe on taltioitu Kesoil-huoltoasemalla luultavammin 60- ja 70-luvun vaihteessa. Kuva: Mobilistin arkisto

Vähävaraisessa ja karussa Suomessa coupé oli pitkään erityisen harvinainen herkku, sillä täällä autosta piti varsinkin säännöstelyvuosina saada mahdollisimman suuri käyttöhyöty. Asialliset perusautot olivat tietenkin hintaluokasta riippumatta tässä suhteessa ylivoimaisia huikentelevaisiin coupéihin nähden.

Koska coupé kuitenkin on asenne, ryhtyivät käsistään kätevimmät nuoretmiehet käytettyjen tarjonnan puutteessa tyydyttämään coupé-nälkäänsä itse, ja rakentamaan jostain tavallisesta perhetaksista unelmiensa autoa. Lopputulokset olivat esteettisesti vaihtelevia, mutta oma coupé kuuluu haaveisiin, joiden tavoitteleminen on arvo sinänsä.

Ensi keväänä Classic Motorshown teemaosastolla tullaan näkemään lukuisia estetiikka edellä suunniteltuja coupé-autoja eri vuosikymmeniltä.

Scroll to Top