Vuoden 2024 teema on ”Pieni on kaunista”

Vuoden 2024 teema on ”Pieni on kaunista”

Classic Motorshown perinteen mukaisesti näyttelyssä on satojen muiden museoikäisten ajoneuvojen lisäksi teemanäyttely, jonka aihe on vuosittain vaihtuva. Tulevana keväänä teeman ajoneuvoja yhdistää se, että ne ovat pieniä.

Pieni voi olla kaunista, mutta olisi liioiteltua sanoa sen olevan sääntö. Pienten ajoneuvojen suunnittelua on toisinaan innoittanut pula ja joskus harvoin erikoisuudentavoittelu, mutta kannattavassa teollisuustoiminnassa kysymys on ennen muuta todellisiin tarpeisiin vastaamisesta.

Pikkuautoja on valmistettu aina, mutta suurmenestykseen niistä nousi ensimmäisenä 20-luvulla Austin Seven. Kevyttä jokamiehen autoa valmistettiin ennen pitkää lisenssillä myös Saksassa, Ranskassa ja USA:ssa. Massatuotettu pikkuauto oli edullinen hankkia, halpa ylläpitää ja se kulutti polttoainetta tuskin enemmän kuin moottoripyörä. Vuonna 1936 Fiat esitteli modernin 500 ”Topolinon” ja USA:ssa Willys erikoistui 30-luvun lamavuosina pieniin nelisylinterisiin malleihin.

Pyörän satulasta sääsuojaan

Sodan jälkeen oltiin uuden edessä. Vuonna 1945 saksalainen sai olla onnellinen siitä, että oli hengissä, polkupyörä oli jo luksusta. Saksan Liittotasavallan perustamisen jälkeen olot alkoivat maan länsiosissa helpottaa nopeasti 50-luvulla. Polkupyörä vaihtui moottoripyörään ja siitä usein kääpiöautoon, joka tarjosi sentään säänsuojan. Aika ajoi kuitenkin nopeasti niiden ohitse: Volkswagen oli saanut massatuotannon käyntiin, ja pian kääpiöauton hinnalla sai jo oikean auton.

Kääpiöt kuolivat sukupuuttoon, mutta pikkuautot nousivat uuteen suosioon. Fiatin uudet takamoottorimallit saavuttivat 50-luvun puolivälin jälkeen valtavan suosion, ja Alec Issigonis määritteli koko konseptin uudelleen vuoden 1959 Minillään. Perässä seurasivat 60-luvulla japanilaiset. Pikkuauto ei ollut enää pelkkä säästöporsas, vaan kätevin kulkuneuvo ahtaiden keskustojen ruuhkautuvilla kaduilla.

Kaikki pienet ajoneuvot eivät suinkaan ole henkilöautoja. Niillä on sijansa myös tavarankuljetuksessa, maanviljelyksessä, rakentamisessa ja huvikäytössä. Tapaamisiin Classic Motorshowssa 2024.

Fiat 600 oli suomalaisten suosiossa 60 ja 70-luvuilla. Parhaimmillaan joka kymmenes auto Suomessa oli ’kusiainen’. Haluttavuutta siivitti meillä edullisuus ja saatavuus, mutta alkujaan pieni koko oli tarpeellinen ominaisuus italialaisissa kylissä, joissa katujen leveys oli määräytynyt ennen autojen aikaa. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo
Scroll to Top